Min knasboll

Det är Malte det. En riktig liten knasboll, en envis och söt sådan.

Sitter på pottan i eeevigheter, helst samtidigt som han äter, leker och tittar på tv. Ja, allt samtidigt.
Känns sådär fräscht när han sitter å skiter i pottan medans han käkar.. Mmmm..
Sen sitter han gärna på pottan i 20-40min, ibland mer. Liksom. Varför?

Envis som.. *valfri svordom*
Har han bestämt sig för något så är det bäst för alla om det blir så.. Jag brukar försöka låta honom bestämma själv dom saker han kan, typ vilka kläder han ska ha på sig, vilka böcker som ska läsas på kvällen, och såna lätta saker. Råkar man bestämma åt honom så kan han utan problem vråla i 30min utan andningspaus. (känns det som)
Igår bestämde han att han skulle ha gröna kläder. Allt skulle vara grönt. Jaja, bara att leta fram gröna kläder.
Vissa hade för lite grönt för att duga så då fick jag leta vidare.
Visst låter det som att han bestämmer allt. Och det är till viss del sant. Det blir kalabalik utan dess like om han tycker att vi gör något fel eller mot hans vilja.
Är vi hemma och inte ska nånstans så får han tjata/grina/vråla om han tex tyckte att han fick fel glas till middagen. Det kan jag ta. Då har man oftast tid (men inte ork) att låta honom skrika i 30min för ett glas.

Men ska vi iväg till dagis så är det bäst att göra som han vill. Det som man kan. Annats blir det skrik och vrål, får inte på honom varken inne eller ytterkläder, han vägrar gå till dagis, vägrar lämnas och bara vrååååååålar. Så jo, han är chefen hemma.

Sövningen då. Läsa böcker (mamma ska!) och det ska vara 3 stycken, och sen pillar man bort skräp från hans näsa tills han somnar.

Till maten vill han ha ketchupen/dressingen/creme fraischen på sidan av tallriken. Får helst inte röra maten. Annars blir det. Ja, vrål.

Och så är han mammig. Inte mammig utan MAMMIG!!!
Försöka ta sovmorgon går knappt (ibland går det såklart) får han veta att det är pappa som ska stiga upp så blir han helt galen, står och drar mig i armen, huvudet, täcket och försöker få upp mig. Jonne får nästan slita bort honom från mig och bära honom vrålandes till tv-rummet.
Känner mig jättesämst och sovmorgonen är ändå förstörd.

Mamma ska ge maten/vattnet/allt annat. Inte pappa.

-Jag vill inte vara med dig pappa! Kan man höra ofta i detta huset. Jonne försöker så gott han kan men Malte är jäkligt envis. Försöka avleda honom går typ aldrig.

Är jag inte hemma så går det ju bra, då han har ju inget val.

Nä, får sluta skriva nu, ingen har väl orkat läsa ändå.

Sitter på pottan och leker med playmobil. Han har suttit på pottan i 30min nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0