*PMDD*

Jag har, vad jag själv tror en släng av pmdd.. Typ pms fast. Jobbigare.

Det har blivit värre för varje månad, denna månad är den värsta på länge.  Känner mig bara så. Blä.

 

Vilka är symptomen?

Många av symptomen vid PMDD påminner om vanlig depression. PMDD skiljer sig dock från vanlig depression genom det cykliska mönstret och de typiskt fysiska symptomen. Vanliga PMDD-symptom är:


*man känner sig intensivt olycklig 
*svårt att se framtiden som positiv 
*man känner sig värdelös - upplever sig inte duga till någonting 
*överkänslighet om man blir avvisad eller kritiserad 
*plötsliga attacker av sorgsenhet eller gråtattacker 
*gråta mer än vanligt utan uppenbar anledning 
*påtaglig ängslighet eller spänningar - känsla av att vara nervös eller uppjagad 
*varaktig och påtaglig ilska, irritation eller ökade konflikter med andra människor 
*svårt att umgås med andra människor 
*intresseförlust för vardagliga aktiviteter tex arbete, skola eller vänner 
*koncentrationssvårigheter 
*ständig trötthetskänsla eller energilöshet 
*ökad aptit eller tröstätande - särskilt salta eller söta livsmedel 
*ökat sömnbehov eller sömnlöshet 
*känsla av vanmakt eller kontrollöshet


Låter väl otroligt spännande må jag säga. Stackars Jonne, stackars barn.

 

Studier har visat att förändringar i kosten kan hjälpa. Att inta mer livsmedel som är rika på komplexa kolhydrater, exempelvis pasta och ris, samt att dra ner på fett och koffein kan hjälpa vissa kvinnor.


Hmm.. Kanske därför det är värre denna månad? Jag har ju minskat på kolhydraterna. Nåja, smal eller olycklig, bara att välja.

Skickade Jonne till apoteket för att föpa lite piller som kanske kan hjälpa, tänkte att han kunde köpa femal balans, men den var ju snordyr (lycka kan inte kosta hur mycket som helst) så han köpte nån billigare burk som skulle hjälpa mot lindrig oro och hjälpa en att somna typ. Får se om det funkar.

 

Nu vet ni det, otroligt spännande va? Jag är inte särskilt spännande alls, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Blää. Magfettet dallrar när jag skriver, det kommer väl att sitta kvar där tills jag dör. Och säkert efter det oxå.

 

63kg imorse. Det går neråt. Alldeles för sakta för min smak, men jag har väl hållit på i typ en månad, några dagar längre kanske? Vete tusan, borde ha skrivit upp datumet.

Men ärligt talat trodde jag aldrig att jag skulle fortsätta såhär länge, jag känner ju mig själv, vet hur lätt jag har för att falla tillbaka i godisätandet, äta äta äta. Inget godis på en dag, vad duuuktig jag var! Sen dagen efter äta äta äta. Ja, men jag åt ju inte igår?! Då får jag väl äta idag?

 

Men inget godis på typ en månad, inte heller pizza, strips (som jag förut hade kunnat äta flera kilo av)

Inget sug efter sånt heller, eller jo ibland när jag är svinhungrig så kommer ett litet sockersug, men inte alls som förut.

 

Det är bara jobbigt att komma på vad man ska äta, idag blev det frysta hamburgare (inte så bra direkt) men utan bröd iaf. (lite bättre)

Tacogratäng går ju alltid ner, det är smaskens, men annars blir det typ bara kött och grönsaker. (lök, tomat, paprika) så ibland känns det lite enformigt.

 


Kommentarer
Postat av: nina

har læst att pms kan bli værre efter barnafødande. varfør inte, då har man ju extra grejer att bli irro på..jag ær också enjævla pmskærring! och hærligt ær det! vi bildar klubb. du har ju redan gått ner lite i vikt, då går det ju framåt før fan!

2011-06-26 @ 11:32:12
URL: http://ninavonkork.blogg.se/
Postat av: Georgamna

Hello, any body here???

2011-11-10 @ 10:27:52
URL: http://georgamna.blogfuture.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0